Friday 23 September 2011

Teori Kemahiran Pelajar

TEORI KEMAHIRAN BELAJAR STEPHEN R. COVEY

Bertanggungjawab pada diri sendiri

Tanggungjawab merupakan salah satu kayu pengukur sama ada anda sudah mulai berusaha menentukan sendiri keutamaan, waktu dan sumber sumber yang boleh dipercayai dalam mencapai kejayaan belajar.

Berikan tumpuan terhadap nilai dan prinsip yang anda percaya

Tentukan sendiri mana yang penting bagi anda jangan biarkan rakan atau orang lain menentukan apa yang penting untuk anda 

Dahulukan mana yang penting 

Lakukanlah dahulu keutamaan-keutamaan yang telah anda tentukan sendiri. Jangan biarkan orang lain atau hal lain mengganggu apa yang telah anda tetapkan .

Anggap anda berada dalam 'win win situation'

Anggaplah rakan yang anda banyak membantu dalam belajar bersama dan banyak memberikan idea baru dalam melakukan tugasan juga sebagai saingan anda dalam kelas. Dengan cara ini, anda akan selalu terdorong untuk melakukan yang terbaik di dalam kelas

Fahami orang lain, maka mereka akan memahami anda

Ketika anda membincangkan suatu masalah akademik dengan guru misalnya menanyakan tentang nilai matematik atau meminta tambahan waktu unbtuk menyiapkan kerja, tempatkan diri anda sebagai guru tersebut.Cuba tanyakan pada diri anda, apakah alasan yang paling sesuai untuk diberikan ketika berada dalam posisi guru tersebut

Cari penyelesaian yang lebih baik

Apabila anda tidak memahami  tajuk yang diajarkan pada hari ini, jangan hanya membaca ulang bahan tersebut. Cuba cara lain pula. Misalnya bincangkan tajuk tersebut dengan guru, rakan, kelompok belajar atau guru pembimbing anda. Mereka akan dapat membantu anda untuk memahami tajuk itu dengan lebih baik.

Cabar diri sendiri secara berkesinambungan

Dengan cara ini, pelajar akan terasa mengayikkan, dan mungkin anda mendapat idea-idea yang cemerlang.


No comments:

Post a Comment